Fastighetsbranschens utmaning: att hålla liv i städerna
Handeln och fastighetsbranschen står inför stora utmaningar vad gäller hållbarhet och människors nya konsumtionsbeteenden. Vad behöver göras för att städerna ska förbli levande i e-handelns tidevarv? Emma Hernell, styrelseledamot i Wester+Elsner arkitekter och vice VD för HUI Research, föreläste på ämnet under vår kontorsdag nyligen.
– Handeln är i en stor omstruktureringsfas, säger hon.
Emma Hernell är som sagt vice vd för HUI Research, kanske mest känt som institutet som varje år utser årets julklapp och förutspår nya rekord för julhandeln. Mer om det längre ner.
Butiksdöden accelererar
Emma Hernell jobbar med rådgivning åt företag i detaljhandeln och fastighetsbranschen, och vill försöka förstå människors drivkrafter för konsumtion och hur det påverkar våra städer och samhällen. För är det en utmaning som handeln står inför så är det att finnas kvar i städerna och att behålla dem levande.
– Vi ser att många butiker kommer att stänga under de närmaste åren och frågeställningen kommer att vara vad som ska finnas i bottenvåningarna på fastigheterna inne i städerna. Det är viktigt för livet och tryggheten i en stad att bottenvåningarna är öppna, tillgängliga och inte står igenbommade, säger Emma Hernell.
Mer service och nöjesliv
Hon tror att de stora spelarna kommer att fortsätta ha butiker som en direktkontakt med konsumenterna, liksom e-handelsaktörer som vill finnas till fysiskt på bästa läge i stora städer. Men det kommer att röra sig mer mot ett ökat utbud av restauranger och kaféer, kommersiell service som frisörer och nagelsalonger, liksom platser för klädvård så som sömnadsateljéer och kemtvättar.
Second hand och cirkulära modeller
– Second hand-marknaden går väldigt starkt framåt, och börjar bli så stor att den påverkar detaljhandeln och framför allt modesektorn. Vi ser att modehandelns aktörer jobbar med att försöka hitta cirkulära affärsmodeller, vilket är spännande, säger Emma Hernell.
Utöver att second hand-konsumtionen växer fortsätter arbetet med att hitta en miljövänlig och socialt hållbar produktions- och transportkedja, utveckling av ekologiska material och system för att återvinna textilier.
– Vi kommer också att få höra mycket kring e-handelns positiva och negativa inverkan på miljön. Till exempel effekterna av alla returer och kanske införs till och med en lagstiftning kring det, spår Emma Hernell.
Mobillådan väcker idéer
Hållbarhetsdiskussionen till trots siar HUI att årets julhandel slår nya rekord. Sverige är fortfarande i en högkonjunktur, räntorna är låga och traditionen att köpa julklappar fortsatt stark, resonerar HUI.
Institutet har utsett mobillådan till årets julklapp: en dedikerad plats att placera mobiltelefonen för att lättare kunna hitta balansen mellan uppkoppling och skärmfrihet.
– Många butiker har hakat på trenden, antingen genom att visa upp något ur befintligt sortiment eller guida till att skapa en egen låda med hjälp av deras produkter. Det här har fött en massa idéer och det kommer nog att säljas en och annan mobillåda i jul, säger Emma Hernell.
Publicerad: 19 December, 2019