Ombyggnad av varuhuset PUB
2015 påbörjades förvandlingen av det anrika varuhuset PUB i Stockholm till flagship stores och hotell med målet att låta den ursprungliga designen och arkitekturen från 20-talet framhävas.
När Axfast köpte PUB hade man redan en plan. Efter alla tidigare försök att blåsa liv i det gamla varuhuset, med för små våningsplan i för många våningar, var det dags att satsa på stadslivet och vända kvarteret, handel och hotell, ut mot gatorna runt om. Det introverta kvarteret med sina obefolkade skyltskåp och sitt fåtal entréer skulle öppnas upp för fler butiker, caféer, barer, restauranger och hotell.
Vårt uppdrag blev tre; att ge hela kvarteret en ny yttre gestaltning, rita de nya butiksytorna och inte minst att lotsa hela förändringen genom en myndighetsprocess och bygglov i ett kvarter bestående av flera fastigheter med högsta kulturhistoriska klassning. Så blev den invändiga ljusgården hotellfoajé (ritad av Koncept och Krook&Tjäder) och fasaderna runt om både förnyade och återställda till original i skön förening.